«ɣef kra n imentalen n umezruy, taɣerma n imaziɣen d taɣerma n wawal », id d-yenna Mouloud Mammeri. Timetti n imaziɣen d timawit, maci d tirawit, imi ihedder yimi, amezzuɣ yasmuzgut. Zzik, imdanen llan tteklen kan ɣef wayen ara yessekles wallaɣ-nsen. Akka id teḥrured tmedyazt taqbuṛt di tallit-agi n wawal. Tella tettenkukuc deg yimi ɣer umeẓẓuɣ, deg tessuta ɣer tayeḍ, ar almi d kren wid ttyuran. Imezwura d igren iman-nsen akken ad arun tamedyazt, ilaq ad d-nesmekti, d imyura lak d imazrayen ijenṭaḍ. Tamedyazt tella-d d lsas n tsekla tamaziɣt. D tagi i yneǧren anadi deg weḥric-agi. Tamedyazt-agi d-sefran imedyazen iqbuṛen tella daɣen d allal iṣeḥḥan ɣef ayeg tekkan imnadiyen d imazrayen m’akken ttnadin ɣef umezruy n wegdud amaziɣ. Amedyaz yella yettawi-d deg usefru-ines ayen yak icudden ɣer tudert-is di tmetti : uguren d-yettmager, amek yettidir, acu isett, asirem-is, yebbi-d awal daɣen ɣef ṭṛadat yerẓan azaglu n wegdud d wayen nniḍen icudden ɣer tudert-is di tmetti ( la société). « Deg tmetti n leqbayel, tamedyazt d afaris anbaz ( produit collectif). Amedyaz uqbel ad yili d amedyaz, yettili d win d-yeqqaren tidett n tmetti-ines », id d-yenna Salem Chaker deg wedlis-is « Une tradition de résistance de lutte : la poésie berbère Kabyle un parcours poétique ». Isefra n imedyazen iqbuṛen, yellan d annar n unadi i wid iqedcen deg umezruy, tasenmatit (la sociologie), tasekla, uɣalen daɣen d lɛinṣeṛ anda d tt-essen imedyazen itraren iten-yettwalin am lmul i ylaq ad qadren akken ad twenneɛ ula d tamedyazt-nsen. « Llan ula d kra n imedyazen imeqranen ttɛawaden-d deg kra n yefyar n imedyazen imezwura », id d-enna T. Yacine. Tamedyazt-agi taqbuṛt tuɣal d aɣerbaz (école) i ymedyazen itraren (modernes), gar-asen ad d-nebder Matoub Lounès.
T.Z